Vertailevasta markkinoinnista on kyse, kun mainoksessa verrataan yrityksen tuotetta, hintoja tai muuta toimintaa nimettyjen kilpailijoiden vastaaviin. Vertailevasta markkinoinnista on kyse myös silloin kun mainoksessa viitataan kilpailijoihin vain epäsuorasti ja esimerkikisi mainostetun tuotteen materiaalia, ominaisuuksia tai käyttökelpoisuutta verrataan muihin markkinoilla oleviin vastaaviin tuotteisiin yleisellä tasolla, vertailukohdetta yksilöimättä.
Vertailevaa markkinointia koskeva lainsäädäntö ja oikeuskäytäntö ovat
Suomessa melko ankaria, ja siksi vertailevaa mainontaa käytettäessä
huolellisuus on tarpeen. Esimerkiksi KKO on oikeuskäytännössään
todennut, että vertailussa esitettävien tietojen oikeellisuudelle
asetetaan korkeat vaatimukset, sillä virheellinen vertailu voi aiheuttaa
kilpailijalle suuria vahinkoja.
Esitettäessä kilpailijan
tuotetta vertailevassa mainoksessa on siis tärkeää kiinnittää huomiota
tietojen oikeellisuuteen sekä vertailun puolueettomuuteen ja reiluuteen.
Tapaus MAO 757/15 on yksi esimerkki siitä, kuinka pitkälle nämä
vaatimukset ulottuvat. Tapauksessa oli kyse siitä, että Robert Bosch Oy
oli käyttänyt ilmalämpöpumppujensa markkinoinnissa hyväksi lehdessä
julkaistua testiä, jossa vertailtiin eri ilmalämpöpumppujen
ominaisuuksia.
Mainoksessa oli viitattu Mitsubishi Heavy Industries -merkkiseen
tuotteeseen vain nimellä ”Mitsubishi” tarkemmin pumpun mallia
yksilöimättä. Scanoffice Oy, joka maahantoi Mitsubishi Electric
-merkkisiä pumppuja, vaati markkinaoikeutta kieltämään Robert Bosch
Oy:tä jatkamasta markkinointia niin, että Mitsubishi Heavy Industries
-merkkisiin pumppuihin viitataan vain nimellä ”Mitsubishi”. Mitsubishi
Electric ja Mitsubishi Heavy Industries olivat eri yrityksien tuotteita,
ja niillä ei ollut keskinäistä yhteyttä toisiinsa. Markkinaoikeus
katsoi, että Robert Bosch Oy:n mainos oli omiaan johtamaan kuluttajaa
harhaan ja aiheuttamaan sekaannusvaaran Mitsubishi Electric- ja
Mitsubishi Heavy Industries -merkkien välille, joten se kielsi
jatkamasta mainoksen käyttöä.
Vaikka kilpailevaa tuotetta ei
mainittaisi mainoksessa suoraan, mainoksessa käytettyjen ilmaisujen
saatetaan silti katsoa viittaavan kilpailijaan epäsuorasti. Yhden
esimerkin tällaisista ilmaisuista tarjoaa tapaus MAO:895/15, jossa oli
kyse Elisa Oyj:n mainoskampanjassaan käyttämistä ilmaisuista “ei typerää
datakattoa” ja “kuinka typerä on liittymä, jossa on datakatto” sekä
muista näihin rinnastettavista ilmaisuista. TeliaSonera Oyj vaati
markkinaoikeutta kieltämään näiden ilmaisujen käytön, koska se katsoi
niiden viittaavan epäsuorasti TeliaSoneraan ja sen tuotteisiin.
Markkinaoikeus totesi, että Elisa Oyj:n markkinointia voitiin pitää
SopMenL:n 2a §:n mukaisena vertailevana markkinointina, sillä siitä
voitiin epäsuorasti tunnistaa kilpailija TeliaSonera sekä sen
markkinoimat liittymät. Perusteluina oikeus totesi, että kuluttajien
voidaan olettaa tietävän ensinnäkin sen, että markkinoilla toimii useita
operaattoreita, sekä sen, että osassa liittymiä on datakatto ja osassa
ei. Tämän takia oikeus piti selvänä, että kuluttajat ovat saaneet
mainoksista sellaisen kokonaisvaikutelman, että niillä viitataan muihin
operaattoreihin sekä niiden tarjoamiin liittymiin.
Seuraavaksi
markkinaoikeus arvioi, onko Elisa Oyj:n markkinointi SopMenL 2a §:n 1
momentin 5 kohdan vastaista väheksymistä tai halventamista. Koska
ilmaisu ”typerä” sisälsi vahvan negatiivisen latauksen, sen katsottiin
antavan vaikutelman siitä, että datakatolliset tuotteet olisivat
yleisesti huonompia. Näillä perusteilla oikeus katsoi Elisa Oyj:n
markkinoinnin olevan SopMenL:n vastaista, ja kielsi kyseisen
markkinoinnin.
Tapaus MAO 17/16 puolestaan on esimerkki
sallitusta vertailevasta mainonnasta. Elisa Oyj oli käyttänyt
markkinoinnissaan esimerkiksi ilmaisuja “Suomen kattavin 4G-verkko” ja
“tutkitusti kattavin 4G-verkko” sekä muita vastaavia ilmaisuja. Dna Oy
vaati ilmaisujen käytön kieltämistä, sillä sen mukaan ilmaisut
”kattavin” ja ”laajin” olivat totuudenvastaisia ja harhaanjohtavia,
sillä niiden voitiin tulkita maantieteellisen kattavuuden sijaan
viittaavaan ns. väestöpeittoon, eli siihen, kuinka monella ihmisellä on
verkko käytettävissään.
Markkinaoikeus kuitenkin totesi, että
keskivertokuluttajan voidaan olettaa ymmärtävän, että ilmaisut
”kattavin” ja ”laajin” tarkoittavat nimenomaan maantieteellistä
kattavuutta. Maantieteellisen kattavuuden osalta Elisa Oyj oli myös
pystynyt näyttämään väitteen tutkimuksella toteen, joten Elisa Oyj:n
käyttämä mainonta katsottiin sallituksi.
Leave a Reply